Jul 15, 2011

2011年度 第4回人間中心イノベーション・ワークショップ「未来の店舗をつくる」2011.8.

参加受け付けを終了いたしました。ご応募をありがとうございました。

第4回人間中心イノベーション・ワークショップ「未来の店舗をつくる」は、教育先進国・フィンランドがその威信をかけて立ち上げたイノベーション教育の拠点、Aalto大学がファシリテートします。

私たちにとって「買い物」とは何でしょうか。新しいものとの出会いを演出する、ワクワクするチャンスかもしれません。あるいは、日常生活に欠かせないルーティンに過ぎないものかもしれません。このように、人によって、状況によって、買い物が持つ意味や価値は大きな変化を見せますが、その一方で、ものを持つことへの執着が薄れ、買い物への興味関心が薄れつつあるのが、日本の現状と言ってもいいかもしれません。特にこの傾向は、これまで消費意欲が旺盛であるとされてきた、若者に顕著に見られるものです。このような時代に、買い物の「場」である店舗は、どんな方針を選択し、どんな行動を起こすべきでしょうか。

ひとりひとりの買い物の歴史を振り返ってみましょう。あなたの初めての買い物はなんでしたか。そのときの気持ちは、どんなものだったでしょう。おそらく、誰もが気持ちを昂らせ、買い物が垣間見せてくれる果てしない可能性に心奪われたのではないでしょうか。本ワークショップでは、こんな子どもの買い物との向き合い方を出発点に、Co-Creation(共創)という方法を取り入れた「未来の店舗」のアイデア創出を図ります。

Aalto大学でデザインマネジメントに関する先端的な研究教育を推進する、Mikko Koria教授を中心としたチームが、5日間に渡って集中的に実施する本ワークショップをナビゲートします。

日程>2011年8月8日(月)~12日(金) 10:00~18:00 / Date and Time> 10:00AM – 6:00PM, August 8 -12, 2011

会場>東京大学 福武ラーニングスタジオ / Venue>Fukutake Learning Studio
→ access

ファシリテーター:Mikko Koria(Aalto大学教授)他

定員:20名 / 東京大学在学中の学生(大学院中心)に限ります。応募者が定員を超えた場合、応募内容を考慮し、選抜を行います。

使用言語:英語 / Language:English

見学希望:
他大学学生、社会人を含み、見学ご希望をお受けする場合もあります。ご希望の方は以下ページの「見学希望」の項目をお読みの上、ご案内に沿ってお申し込みをお願いいたします。
http://ischool.t.u-tokyo.ac.jp/programs/flow
(ご希望に副えない場合もありますのでご了承ください。)

その他のお問い合わせ:ワークショップに関するお問い合わせは

Contact Usのフォーム
またはメールにてinfo<at>ischool.t.u-tokyo.ac.jp

までお願いいたします。

Workshop sponsor: Canon Inc. キャノン株式会社

canon_logo

ファシリテーター:

  • Mikko Koria

    After design & architecture studies at the Universidade de São Paulo, Brazil, Mikko Koria obtained the degrees of M.Sc. (Arch.) from the Helsinki University of Technology, Finland, a MBA (Design Mgmt.) from the University of Westminster, and D.Sc. (Econ.) from the Helsinki School of Economics (now Aalto University School of Economics), Finland. Current activities involve research and lecturing in design, culture and business studies. He is a Master’s Program Director of the International Design Business Management (IDBM) Program, a multidisciplinary teaching and research initiative of the Schools of Economics, Art and Design, and Science and Technology of the Aalto University, Helsinki, Finland.

  • Antti Sonninen

    Antti Sonninen is a graduate student majoring in user-centered design and International Design Business Management (IDBM) at Aalto University. In 2011, Antti has been co-instructing ME310 – Design Innovation, a product development course organized in collaboration with Stanford University that has spawned companies such as IDEO. He was also an exchange student at the University of Tokyo and has worked as a Japanese translator/interpreter at trade shows in the fields of design and nanotechnology. Antti will spend some months of 2011 in Tokyo to finish his Master’s thesis on Japanese retail business.

  • Anna Salo

    Anna Salo is majoring in marketing at Aalto University School of Economics. At the moment she is finishing her master’s thesis concentrating on retail store design and how to stage customer experiences within a store environment. Her thesis will be completed for Aalto Future Store -research project, which is a learning and research environment focusing on the future of retailing. Aalto Future Store enables a multidisciplinary platform for innovations in the area of service retailing. During the summer Anna is working as a research assistant for MIND research group of Aalto University situated in the Aalto Design Factory. “At MIND we strive for industry-changing innovations”, says Anna. As a counterbalance to her marketing studies, Anna is doing her master level minor in Art theory, Criticism and Management focusing on musicology, which a joint program between Aalto and University of Helsinki Faculty of Arts.

  • Noel Lam

    Lam Hau Yee Noel is an industrial designer from Hong Kong. After earning her Bachelor’s degree in Industrial and Product Design from Hong Kong Polytechnic University, she moved to Finland for her Master’s degree in Industrial and Strategic Design with a minor in IDBM (International Design Business Management) at Aalto University. Noel has always been fascinated by children’s interaction with design elements–the exploration, the learning, and the mastery. These findings are core to Noel’s creative process in communication design, services design, urban planning–and most of all, her current personal project “Oranji is Oranji”, which is a cross-continent collaboration project about design and growth.

  • Tuuli Utriainen

    Tuuli is wrapping up her M.Sc. degree after studying a wide variety of subjects from semiotics in University of Helsinki to story telling and neuroscience at Aalto University. Currently she is working at Aalto Design Factory, which aims to create a passion-based student-centric learning culture for Aalto. At Design Factory Tuuli has been involved with an intensive product development course ME310 since 2007 and currently she runs a research project on how global design work is and should be carried out in teams. Tuuli’s had the opportunity to visit Japan, appreciates the culture deeply and has developed a severe genmaicha addiction! In addition to tea, she loves discovering bold art projects and new musical interfaces.

Back